سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وبلاگ
با سلام خدمت تمامی کاربران عزیز، شما می توانید اخبار، نظرات، انتقادات، و حتی عکس های خبری خود را بوسیله پست الکترونیک (almas_kavir92@yahoo.com) با ما در میان بگذارید. با تشکر
آرشیو وبلاگ
آرشیو وبلاگ
لینک دوستان
آمار وبلاگ
    بازدید امروز: 20 بازدید
    بازدید دیروز: 27 بازدید
    بازدید کل: 405954 بازدید
یکشنبه 92/8/26

“هیات عزاداران بنی اسد اردکان” تنها در عصر این روز با اجرای برنامه‌های ویژه، اقدام قوم بنی اسد را در خاک‌سپاری پیکرهای شهدای دشت کربلا گرامی می‌دارند.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اردکان گویا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) “هیات عزاداران بنی اسد اردکان”  تنها در عصر این روز با اجرای برنامه‌های ویژه، اقدام قوم بنی اسد را در خاک‌سپاری پیکرهای شهدای دشت کربلا گرامی می‌دارند.

سیزدهم ماه محرم مصادف با روزی است که پیکر غرق در خون سرور و سالار شهدا و سایر شهدای دشت کربلا به خاک سپرده می‌شود، از این رو در این روز در جای جای میهن اسلامی‌مان مراسم عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) و یاران باوفایش برگزار می‌شود.

اما در اردکان این مراسم از  آداب و رسوم ویژه‌ای برخوردار است، خاصه آن که اگر هیأتی مدعی اولین بانی مراسم بنی اسد در کشورمان باشد.

“حسین هوشیاری” از فرهیختگان اردکان و نوادگان خاندان هوشیاری، موسس این هیات مذهبی در این شهرستان، می‌گوید: هیاأت جانسوز و بی‌ریای بنی اسد اردکان به همت مرحوم محمدرضا هوشیاری اردکانی (محمدرضا میرزا علی‌محمد) در سال 1325هجری شمسی بنیان‌گذاری شده است.

وی ادامه می‌دهد: وی در سفری که در این سال به همراه فرزندش مرحوم محمود هوشیاری از شعرا و ادیبان معاصر اردکان به کربلای معلی داشته است، این سنت را در آن سرزمین مقدس از شیعیان مقیم آنجا فرا گرفته و در بازگشت به ایران هیأت بنی‌اسد را برای اولین بار در کشور و اردکان بنیان‌گذاری می‌کند.

هوشیاری که هم‌اکنون در غیاب اجدادش مدیریت و هماهنگی این هیأت را بر عهده دارد، عنوان می‌کند: مرحوم محمدرضا هوشیاری پس از انتقال این مراسم به اردکان، خانه شخصی خود را واقع در میدان قلعه(جنب محل چرخاب) به عنوان محل استقرار این تجمع قرار می‌دهد تا این که نامبرده در سال 1339 به رحمت حق پیوست و سپس این هیأت حسینی از سوی فرزندانش مرحومین محمد و محمود هوشیاری تداوم یافت و پس از درگذشت آنان در حال حاضر فرزندانشان از جمله اینجانب، اداره این هیأت را عهده‌دار هستیم.

وی در رابطه با آداب و رسوم این هیأت اظهار می‌کند: هیأت بنی اسد عصر روز 13محرم به همت مریدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اهالی محله با پوشیدن لباس‌های عربی و با تشکیل هیأت زنجیرزنی و سینه‌زنی از خانه تاریخی مرحوم هوشیاری راهی تعدادی از هیأت‌های عزاداری اردکان از جمله هیأت‌های حسینی بازارنو، فاطمیه و هیأت کوشک‌نو می‌شوند و در پایان مراسم با نذورات از عزادارن مذکور پذیرایی می‌شود.

وی اضافه می‌کند: عزاداران با حمل پرچم‌های عزا و ابزارآلاتی نظیر بیل و کلنگ و تابوتی از حصیر که نماد تشییع جنازه امام حسین (ع) و شهدای دشت کربلا است، خاکسپاری شهدای دشت تفتیده کربلا در روز سیزدهم محرم سال 61هجری قمری را از سوی قوم بنی اسد یادآوری می‌کنند.

در این هیأت، عاشقان سرور و سالار شهیدان نیز که در طول سال نذر کرده‌‌اند تا برای شفای بیماران و حاجات خود لباس عربی بپوشند، با اجابت خواسته‌شان عصر این روز، هم‌نوا با این جمعیت به سر و سینه می‌زنند و اشک ماتم می‌ریزند.

البته لباس‌ها و ملزومات هیأت توسط گروه‌های مردمی و خیرین تهیه می‌شود، اما به نظر می‌رسد برای نگه‌داشتن این سنت حسنه و روشن نگه داشتن چراغ راه امام حسین(ع) در این هیأت، مسئولین شهرستان بایستی همتی به خرج داده و برای تعمیر و مرمت خانه تاریخی هوشیاری که محل استقرار هیأت بنی اسد است، اقدامی لازم را انجام دهند.

 

منبع:اردکان گویا



ارسال توسط almasshargh نظر بدهید
عناوین آخرین مطالب ارسالی
صفحات دیگر