سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وبلاگ
با سلام خدمت تمامی کاربران عزیز، شما می توانید اخبار، نظرات، انتقادات، و حتی عکس های خبری خود را بوسیله پست الکترونیک (almas_kavir92@yahoo.com) با ما در میان بگذارید. با تشکر
آرشیو وبلاگ
آرشیو وبلاگ
لینک دوستان
آمار وبلاگ
    بازدید امروز: 26 بازدید
    بازدید دیروز: 5 بازدید
    بازدید کل: 405933 بازدید
سه شنبه 92/6/19
طلای سبز خراسان رضوی در پیچ و خم نوسان قیمت/ قصه تلخ نرخ ارز و کاهش صادرات پسته

مشهد – خبرگزاری مهر: بیش از 53 هزار و 800 هکتار از باغات خراسان رضوی به کشت پسته که در توسعه صادرات غیرنفتی نقش بی بدیلی دارد اختصاص یافته اما همواره به دلیل غفلت دست اندرکاران هیچ تشکل سازمان یافته و منسجمی در زمینه قیمت گذاری این محصول فعالیت نمی کند و این موضوع باعث شده دلالان در پیچ و خم نوسان قیمت طلای سبز دخیل باشند.






به گزارش خبرنگار مهر، باغات پسته خراسان رضوی 10 درصد کل باغات طلای سبز کشور را شامل شده و این استان در حال حاضر رتبه دوم تولید پسته کشور را داراست اما این محصول همواره به دلیل دخالت واسطه ها با نوسان و کاهش قیمت روبرو است.

پسته امروز با توجه به وضعیت تحریم ها می تواند به عنوان یکی از پایه های اقتصادی کشور مورد توجه قرار بگیرد اما به دلیل عدم وجود تشکل و حامی، این محصول با قیمت پیشنهادی دلالان به فروش می رسد و این سناریو هر ساله تکرار می شود.

کنار آمدن با قیمت پیشنهادی دلالان

یکی از پسته کاران می گوید: عدم تعیین نرخ پسته یکی از مشکلات جدی پسته کاران است زیرا به دلیل سر رسید وام ها و نبود حامی خاص در این بخش کشاورز مجبور است با قیمت پیشنهادی دلالان کنار بیاید.

احمد مقرنسی می افزاید: شرکت های پسته هنگامی نرخ این محصول را اعلام می کنند که دیگر کار از کار گذشته و به دلیل تاخیر در این زمینه واسطه ها دسترنج پسته کاران را به یغما برده و بهره برداری لازم را از طلای سبز می برند.




وی بیان می کند: در زمینه مقابله با نوسان و کاهش قیمت پسته باید برنامه ریزیهای لازم در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد زیرا در غیر این صورت پسته کاران چاره ای جز تن دادن به قیمتی که دلالان و واسطه ها اعلام می کنند ندارند.

قصه تلخ نرخ ارز و کاهش صادرات پسته

یکی دیگر از پسته کاران نیز با اشاره به قصه تلخ نرخ ارز و کاهش صادرات پسته، می گوید: علیرغم نوسان قیمت پسته و فعالیت دلالان در این عرصه، نوسانات نرخ ارز نیز منجر به کاهش صادرات این محصول شده طوری که در 3ماه نخست سال جاری برخی اقدامات غیرکارشناسی برای کنترل قیمت در بازارهای داخلی و نوسانات شدید نرخ ارز به کاهش صادرات پسته دامن زد.

سعید پالان دوز ادامه می دهد: دولت ارز وارد شده به کشور را با نرخ پایین تری نسبت به نرخ آزاد در بازار از صادرکنندگان پسته خریداری می کند و این امر موجب شده تا صادرات برای صادرکنندگان توجیه اقتصادی لازم را نداشته باشد.

وی تاکید می کند: نوسانات شدید نرخ ارز باعث شد تا سرمایه گذاران خارجی درخصوص واردات پسته کمی تعلل به خرج دهند و این به هیچ وجه به نفع پسته کاران نیست.

منع صادرات پسته و گلایه مندی پسته کاران

به گفته وی نوسانات نرخ ارز در حالی اتفاق می افتد که مسئولان دولتی برای کنترل قیمت پسته مانع صادرات این محصول استراتژیک شدند و این امر به کاهش صادرات پسته در 3 ماه نخست سال جاری و گلایه مندی پسته کاران منجر شد.  



وی با بیان اینکه پسته کاران نیازمند حمایت های دولت هستند، می افزاید: تاکنون هیچ اقدام و حمایت جدی از پسته کاران صورت نگرفته و در حال حاضر دولت ارز وارده به کشوررا با نرخ پایین تری نسبت به نرخ آزاد در بازار ازصادرکنندگان پسته خریداری می کند.

پسته کاران ناامید شده اند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز می گوید: بیش از 53 هزار و 800 هکتار از باغات خراسان رضوی به کشت پسته اختصاص دارد اما در حال حاضر بسیاری از پسته کاران از کشت این محصول ناامید شده اند چرا که به تازگی دولت به منظور کنترل قیمت پسته در بازارهای داخلی مانع صادرات پسته از کشور شده و این امر موجب شد تا تعداد مشتری های خارجی این محصول کاهش یابد.

محمدرضا قدسی تاکید می کند: این استان 20 درصد پسته تولیدی را به صورت فله ای به خارج از کشور صادر می کند و این همه در حالی است که در حال حاضر به دلیل حمایت نکردن دولت و منع صادرات پسته، کشاورزان امید خود را از دست داده اند.

وی ادامه می دهد: جدایی از مشکل منع صادرات معضل دیگر این بخش این است که قسمت عمده پسته تولیدی استان با مشارکت دلالان کرمانی جذب می شود و این امر موجب کاهش صادرات پسته خراسان رضوی می شود.




منع صادرات پسته دست دلالان را باز می گذارد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اعلام این مطلب که سالانه بیش از 400 هزار تن پسته خشک در این استان  تولید و برداشت می‌شود، می گوید: امروز ضرورت دارد تا با افزایش کیفیت این محصول راه را برای صادرات این محصول باز کرد چرا که در حال حاضر بازارهای جدید برای ارائه پسته خراسانی در خارج از مرزهای کشور فراهم است.

به گفته وی تصمیم دولت مبنی بر منع صادرات پسته بهترین فرصت برای دلالان است و دست آنها را برای دلالی باز می گذارد بنابراین ضرورت دارد تا این موضوع به صورت کارشناسانه مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی سطح زیر کشت باغ‌های پسته را 50 هزار هکتار دانسته و بیان می کند: پیش بینی می شود این محصول امسال بین 20 تا 30 میلیارد ریال درآمد داشته باشد.

قدسی یادآور می شود: افزایش سطح زیرکشت پسته استان در مقایسه با سال گذشته حدود 4 هزار هکتار است و انتظار می رود تا مسئولان در زمینه حمایت از پسته کاران سیاست گذاریهای صحیحی را به کار بگیرند و با پشتیبانی از کشاورز مانع ورود دلالان به این عرصه شوند.


منبع:خبرگزاری مهر



ارسال توسط almasshargh نظر بدهید
عناوین آخرین مطالب ارسالی
صفحات دیگر