سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وبلاگ
با سلام خدمت تمامی کاربران عزیز، شما می توانید اخبار، نظرات، انتقادات، و حتی عکس های خبری خود را بوسیله پست الکترونیک (almas_kavir92@yahoo.com) با ما در میان بگذارید. با تشکر
آرشیو وبلاگ
آرشیو وبلاگ
لینک دوستان
آمار وبلاگ
    بازدید امروز: 4 بازدید
    بازدید دیروز: 5 بازدید
    بازدید کل: 405911 بازدید
جمعه 92/6/8

  سید رضا میرکریمی متولد هشتم بهمن ماه سال 1345 شهرستان زنجان می باشد. او فارغ التحصیل گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای تهران است و فعالیت های سینمایی را از سال 1366 با فیلم کوتاه 16 میلیمتری " برای او " آغازکرد



به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصرامروز، فیلمبرداری فیلم " امروز " به کارگردانی رضا میرکریمی در حوالی تهران آغاز شد که در این فیلم بازی پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی قطعی شده است. به همین دلیل و به بهانه شروع به کار میر کریمی در فیلمی جدید مروری بر کارنامه این کارگردان خواهیم داشت تا بیشتر با وی آشنا شویم.

سید رضا میرکریمی متولد هشتم بهمن ماه سال 1345 شهرستان زنجان می باشد. او فارغ التحصیل گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای تهران است و فعالیت های سینمایی را از سال 1366  با فیلم کوتاه 16 میلیمتری " برای او " آغازکرد و سپس فیلم های کوتاه 16 میلیمتری " یک روز بارانی" و 35 میلیمتری " خروس " را ساخت و فعالیت های تلویزیونی وی سریال های داستانی ماجراهای " آفتاب و عزیزخانم " و " بچه های مدرسه همت " بود که برای مخاطبین کودک و نوجوان ساخته شد.

نخستین تجربه سینمایی او " کودک و سرباز " (1378) جوایز متعدد داخلی و خارجی را برای او به همراه داشت که “بالن نقره ای” جشنواره سه قاره نانت - فرانسه (2000) و " کفش طلایی " فستیوال کودکان و نوجوانان زلین (2001) و " پروانه زرین " جشنواره کودک و نوجوان اصفهان (1378) از آن جمله اند.

" زیر نور ماه " (1379) با جان مایه ای ازنقد اجتماعی و مذهبی، نظرهای بسیاری از منتقدین و صاحبنظران را به خود جلب کرد و همانند فیلم قبلی فیلمساز مجموعه ای از جوایز داخلی وخارجی رابرای او به ارمغان آورد. این فیلم که روایتگر داستان طلبه ای بود که درگیر ماجرایی می شود تا به برخی افراد فقیر در شهر برخورد می کند و با آنها مدتی را زندگی می کند. این طلبه جوان که سید حسن نام دارد در شرف ملبس شدن است، درحالی که هم دوره ای های وی در صدد تهیه ی لباس هستند، سید حسن در رابطه با راهی که رفته و ادامه ی آن با خود دچار تناقص هایی می شود و از ملبس شدن سرباز می زند، ولی به احترام پدرش لباس را تهیه می کند، پسر بچه ی دست فروشی بنام قاسم لباس هایش را می دزد و سید حسن با رفتن به دنبال او با فقر و فلاکت انسان هایی که با قاسم زندگی می کنند، آشنا می شود و با آن ها ارتباط برقرار می کند، او سرانجام به حوزه بازمی گردد و بعد از ملبس شدن به دنبال قاسم که در کانون اصلاح و تربیت به سر می برد رفته و زندگی جدیدی را آغاز می کند.

" سیمرغ بلورین " جشنواره فیلم فجر(1379) جایزه بهترین فیلم هفته منتقدین کن (2001) و جایزه بهترین کارگردانی و جایزه ویژه هیأت داوران از فستیوال فیلم توکیو (2001) از مهمترین آنهاست.

" خیلی دور خیلی نزدیک " (1383) چهارمین فیلم بلند فیلمساز است که بازهم به دلـمشغولی های او در پرداختن به باورهای دینی و مسئله تردید و ایمان می پردازد اما اینبار درقالب ملودرامی محکم با ساختاری قوی که استفاده مناسب و مفهومی از لوکیشن های متنوع شهری و کویری ایران به تاثیرگذاری اثر افزوده بود. این فیلم جایزه " سیمرغ " بهترین فیلم , بهترین فیلمبردار, بهترین صدا, بهترین طراحی صحنه و بهترین چهره پردازی را از جشنواره فجر همان سال از آن خود کرد و سال (1384) بعنوان نماینده ایران برای شرکت در رقابت بخش فیلم خارجی اسکار معرفی شد. این فیلم روایت گر دکتری است که داستان حول محور او پیش می رود، دکتر عالم متخصص برجسته ی مغزواعصاب که غرق در روابط کاری و اجتماعی است، فرزندش سامان را فراموش کرده. آسمان بی انتهای کویر، انبوهی از ستارگان را درآغوش خود جای داده و سامان در دل کویر به رصد کردن ستاره ها مشغول است. بر اثر حادثه ای دکتر موقعیت های حرفه ای خود را رها می کند و از میان کویر می گذرد تا به فرزندش نزدیک شود.

" به همین سادگی " (1386) با ساختاری جدید و قصه ای ساده و با درامی درونی و شخصیت محور تجربه ای کاملا متفاوت نسبت به آثار قبلی فیلمساز ارائه داد, فیلمی که به زندگی زنان خانه دار ایرانی بعنوان بخش مهم، تاثیر گذار و خاموش جامعه می نگریست. خلاصه داستان: فردا برای امیر روز مهمی است و او در یک مسابقه بین المللی معماری شرکت کرده و باید در رقابت با شرکت های خارجی موفق شود. همسر او طاهره، به دنبال آن است که محیط آرامی در خانه برایش ایجاد کند اما به خاطر سفر دخترشان و مجلس عروسی که در همسایگی آنها در جریان است، طاهره با مشکلات زیادی روبرو می شود.

یکی از بهترین فیلم های اخیر سینمای ایران فیلم " حبه قند " است که با تصویر برداری خوب و داستانی شیرین زندگی ساده یک خانواده صمیمی را روایت می کند. این فیلم سال  1390 تولید شد که استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت و نگاه منتقدین را به خود جلب کرد. این فیلم ششمین فیلم سینمایی میرکریمی بود که با حال و هوای کاملا ایرانی که شخصیت اصلی آن اعضای یک خانواده ی سنتی و پر جمعیت ساکن یکی از شهر های مرکزی ایران است همراه بود. این فیلم روایتی جذاب از خانواده ای ساده ای بود که به دلیل عروسی دور یکدیگر جمع شده بودند اما عروسی آنها تبدیل به عزا تبدیل می شود. این فیلم همچنین به عنوان نماینده ایران برای شرکت در رقابت اسکار فیلم خارجی 2012 به آکادمی علوم و هنرهای تصویری در آمریکا معرفی شد. /ر

دیگر فعالیت های سینمایی رضا میرکریمی:

کارگردانی:
(1388) یک حبه قند (در دست تولید)
(1386) به همین سادگی
(1383) خیلی دور، خیلی نزدیک
(1381) اینجا چراغی روشن است
(1379) زیرنورماه
(1378) کودک و سرباز

مشاور کارگردان:
(1385) ستایش
(1383) مرثیه برف
مورد(1): مشاورهنری
(1384) زاگرس

نویسنده:
(1386) به همین سادگی
(1383) خیلی دور، خیلی نزدیک
(1381) اینجا چراغی روشن است
(1379) زیر نورماه

تهیه کننده:
(1387) یک حبه قند
(1386) به همین سادگی
(1383) خیلی دور، خیلی نزدیک
(1381) اینجا چراغی روشن است

تدوین:
(1381) اینجا چراغی روشن است
(1386) به همین سادگی
منبع:www.asremrooz.ir


ارسال توسط almasshargh نظر بدهید
عناوین آخرین مطالب ارسالی
صفحات دیگر